the DUTCH GUILD of VIDEO ENGINEERS

Technische voorschriften commercials en billboards SPOT zenders



De stichting SPOT, het overkoepelend orgaan van en voor televisie reclame exploitanten, zeg maar de “STERs” van deze wereld, heeft een coördinerende rol gespeeld om aanleveren van televisie commercials in file formaat mogelijk te maken.

update 2016:

Hiernaast de nieuwe release van de technische voorschriften voor commercials en billboards gepubliceerd. Materiaal dat door post productiebedrijven bij de SPOT zenders aangeleverd wordt dient aan deze voorschriften te voldoen. Aanlevering van commercials geschiedt tegenwoordig met een zogenaamd secured FTP protocol. Post productiebedrijven die nog geen FTP account hebben, kunnen die via de SPOT website bij de ontvangende zender aanvragen.

Vanwege de vele Engelse termen en de internationalisering van de TV broadcast industrie zijn de technische voorschriften alleen nog in het Engels beschikbaar. De voorschriften zijn in totaal op een dertiental onderdelen aangepast. Belangrijkste wijziging betreft de maximale luidheid van +8 LU momentele luidheid naar +5 LU kortetermijnluidheid. De reden hiervoor is dat er momenteel in Europa verschillende limieten worden gehanteerd. Vanaf nu wordt door de European Broadcasting Union (EBU) nog maar één limiet voor commercials aanbevolen. Dit voorkomt verwarring en maakt internationale uitwisseling eenvoudiger.

Sie relelase notes voor informatie over de wijzigingen



U kunt hieraan geen rechten ontlenen. De formele specificaties vormen onderdeel van de algemene leveringsvoorwaarden van de individuele exploitanten.